
DevInsights #1: Jak se vyznat v dnešním světě vývoje appek
Honza Kusý
|
March 12, 2025
💪 Dneska už se dá mobilní appka naprogramovat v čemkoliv. A taky každý bude říkat, že jeho řešení je to nejlepší.
Co tedy dneska zvolit? Native? Cross-platform? Nebo něco mezi?
Pojďme se podívat na to, co dává smysl pro různé scénáře, a taky proč některá řešení mohou být extrémně drahý omyl.
💡 Jak se vývoj appek změnil?
Před 12 lety byl svět jednodušší. Chtěli jste appku? Stačil Android vývojář a iOS vývojář. Jenže za posledních 10 let se všechno změnilo a dnes (ještě zatím) je výběr technologie klíčový.
Nejprve je potřeba si říct jedno: vývoj appky je drahá sranda. Pokud vám někdo nabídne appku za cenu jednoho iPhonu, je to podezřelé.
✅ Neexistuje dobrá appka ani za dva iPhony. Možná to AI jednou změní, ale zatím tam nejsme.
🎯 Jaké jsou možnosti vývoje appek?
1. 💪 Native
Nejznámější způsob. Každá platforma (iOS a Android) se programuje zvlášť. To znamená dvojnásobek vývojářů a dvojnásobek nákladů.
Native dává smysl, pokud:
máte hodně peněz
vyvíjíte appku jen pro jednu platformu,
potřebujete specifické featury
🔗 V Matee jsme například postavili Lemio jako nativní iOS appku, protože využívá výhradně Screen Time API. Jestli máte problém se sociálními sítěmi, tak appku učitě vyzkoušejte!
🚨 Na co si dát pozor? Pokud vám někdo říká, že udělá nativní appku zvlášť pro Android i iOS, zpozorněte. Vývoj bude dražší, protože tým nesdílí kód a efektivitu.
2. 🛠️ Cross-platform
Mezi nejznámější patří React Native, Flutter a Xamarin.
Hlavní myšlenka? Napíšete jednou, běží všude.
To zní super, ale realita je trochu jiná:
❌ Více platformních bugů.
❌ Integrace nativních API jako GPS, Bluetooth nebo Apple Pay je komplikovanější.
❌ Nejde o 50% úsporu oproti nativu, ale reálně 20-30 %.
❌ Technologie jsou trendové, nábor vývojářů se může rychle změnit.
📅 Známý přešel s týmem na Flutter, ale po roce skončil na řádově stejných nákladech jako za nativní vývoj a měl velké problémy s hiringem.
3. 🔄 Multiplatform (Kotlin Multiplatform)
Když chcete šetřit náklady, ale nechcete dělat kompromisy, je ideálním řešení Kotlin Multiplatform:
🔄 Sdílíte logiku aplikace, ale UI je nativní.
🔍 Lepší kontrola nad kódem a komunikací s nativními API.
💸 Ušetříte jako u cross-platformu, ale bez kompromisů na UX.
💪 V Matee stavíme aplikace na Kotlin Multiplatformu od roku 2020 a s jeho integrací jsme pomohli například Heurece nebo Rohlíku
📌 A co Compose Multiplatform?
📱 Compose Multiplatform je budoucnost multiplatformního vývoje. Umožňuje sdílet UI stejně jako React Native či Flutter.
✅ Pro Android je to ideální řešení - stejný framework, jaký se běžně používá pro moderní vývoj.
✅ Pro iOS má stejné limity jako cross-platform, takže zde může být lehce horší výkon.
✅ Velkou výhodou je možnost kombinace nativního a hybridního UI – důležité featury budou perfektní a méně důležité mohou být multiplatformní.
Compose Multiplatform dává smysl hlavně tam, kde chcete co nejvíce sdílet kód, ale zároveň si ponechat možnost dělat klíčové části nativně.
✨ Co teda zvolit?
🌟 Pokud nemáte tým? Kotlin Multiplatform + Compose Multiplatform
🌟 Chcete MVP? KMP se vám vyplatí, protože nebudete vše přepisovat.
🌟 Chcete top appku? KMP + nativní UI pro Android a iOS
🌟 Děláte v Reactu a chcete využít svůj tým? Klidně zkuste React Native, ale pokud appka uspěje, stejně nejspíš skočíte do Nativu.
🎉 Závěr
Dnešní svět vývoje appek je džungle technologií a neexistuje univerzální odpověď.
Pokud ale nechcete utopit rozpočet, Kotlin Multiplatform je dnes nejchytřejší volba – a pokud chcete sdílet i UI, Compose Multiplatform může být budoucnost.