EN

Proč si v roce 2024 pořídit appku pro svůj business

Honza Kusý

|

August 19, 2024

Není žádnou novinkou, že v dnešní době vládnou mobilní zařízení trhu. Od dětí na základních školách až po seniory, všichni mají dnes ve svých telefonech internet. V roce 2024 je zhruba 6,8 miliardy uživatelů mobilních zařízení po celém světě, což odpovídá zhruba 80 % populace. Toto číslo každý rok roste a stále více se přibližuje celkovému počtu obyvatel na planetě. Ať už je to číslo jakkoliv vysoké, potvrzuje mou oblíbenou větu: Dneska lidé nosí v kapsách telefony, ne laptopy. 😀


Nutnost nebo přepych? 📱❓

Poslední dobou, když se bavím s CEO, foundery a startupisty, setkávám se s dvěma přístupy.

Jedni aplikace mají/chtějí - chápou, k čemu jim je, proč je důležitá a vidí hodnotu, nebo mají tolik peněz, že to vůbec neřeší a berou to jako investici či trend.

Druhý přístup je skeptičtější. Mobilní aplikaci berou jako malou prioritu. Sází na svůj "velmi" dobře optimalizovaný web. Nebo chtějí nejdříve zkusit svůj produkt jako web a pak možná aplikaci. Jsou přesvědčeni, že jejich byznys aplikaci nepotřebuje, protože by to byla jen další zbytečná aplikace. Není to teď prioritou a řeší jiné záležitosti.

Všechny názory jsou samozřejmě relevantní, vývoj aplikace je dost náročný a nákladný, což způsobuje opatrnost v tomto ohledu. Nicméně osobně si myslím, že tato obava plyne z nedostatečného pochopení hodnoty mobilní aplikace.


Proč zainvestovat? 📈

Proč by si někdo, kdo už má zavedený byznys, měl pořídit appku? Důvodů je spousta, ale nejdříve se podívejme, jak se vyhnout vyhazování peněz.

Vyhozené peníze jsou podle mě appky, které jen obalují nebo kopírují web. Zadání typu „chci, aby to dělalo to stejné“ je běžné, ale web a mobilní aplikace nejsou totéž. To je první důležité uvědomění. Stejně důležité je vědět, že každá aplikace potřebuje pravidelné aktualizace. Pokud má být appka klíčovou částí vašeho produktu, musíte počítat s tím, že původní investice nebude poslední. App Store i Google Play jsou plné aplikací, které jsou neudržované a plné špatných recenzí. Jasným příkladem jsou aplikace lokálních taxi služeb, které kdysi někdo vyvinul, ale pak už do nich neinvestoval ani korunu. Výsledkem je, že zákazníci raději volají na číslo, než aby používali nefunkční aplikaci. 📞🚖

Jaké jsou tedy hlavní důvody, kdy uvažovat o aplikaci?


User experience & acquisition ✨

Troufám si říct, že skoro žádný web nemůže konkurovat dobře navržené aplikaci. Stačí si zkusit používat Instagram, LinkedIn nebo Wolt ve webové verzi na telefonu. Určitě rychle přejdete do appky, protože je to mnohem pohodlnější. Jistě, existuje hranice, kdy uživatelé snesou mobilní web, ale to se obvykle týká služeb a produktů, které uživatel využívá pouze nárazově. Pokud váš produkt používají lidé více než jednou týdně, už to může být dostatečný důvod pro vytvoření aplikace – lepší použitelnost znamená, že se k vám budou vracet častěji. 📱🔄

Konkurence 🥷

Konkurenční tlak je často skrytým důvodem, proč se klienti obrací na nás. Často přicházejí ve chvíli, kdy jejich konkurence už vlastní aplikaci má. V takovém případě už ale může být pozdě. Je náročné dohánět to, co ostatní už mají dávno vyřešené. Vaši zákazníci budou přirozeně porovnávat a neodpustí žádné chyby. Doporučuji proto začít s vývojem aplikace co nejdříve. Tak získáte výhodu a konkurence bude muset dohánět vás! 🚀

Cena za reklamu 💰

Pro větší e-commerce projekty může hrát cena, kterou vynakládají na propagaci v rámci různých vyhledávačů, klíčovou roli. Díky masivnímu marketingu Temu a podobných re-sellerských portálů došlo k razantnímu navýšení ceny za proklik v rámci reklam. Převážná většina uživatelů, kteří něco hledají, jde prvotně na nějaký vyhledávač a hledá produkt tam. Pokud se vám podaří naučit své zákazníky nakupovat přes aplikaci, rozhodně to dokáže ušetřit velkou část rozpočtu na reklamu.

Zjednodušení procesů (nákup apod…) 😌

Hlavní přidanou hodnotou pro zákazníka pravděpodobně bude, když jim něco zjednodušíte. V rámci aplikace je spousta možností, jak zrychlit například nákup a hlavně platbu. Díky integraci Google/Apple Pay se nabízí různé způsoby, jak zrychlit rozhodování zákazníka a konečný nákup. V neposlední řadě, pokud bude mít zákazník velmi dobrý zážitek, je vysoce pravděpodobné, že se brzy vrátí a rád nakoupí či využije službu oproti konkurenci.

Love brand ❤️

Je skutečně podloženo několika studiemi, že love brand pro jakýkoliv produkt zásadně pomáhá v různých oblastech. Budování love brandu dokáže zvýšit jak retenci, tak i celkovou ziskovost společnosti. Průměrně zvýšení retence o 5 % dokáže zvýšit ziskovost až o desítky procent. Dobrá aplikace, kterou budou uživatelé používat, dokáže rozhodně pomoci v budování silného brandu. Ať už je to díky bonusovým programům, notifikacím či personalizované komunikaci.

Včera bylo pozdě ⏳

Možná to zní přehnaně, ale je důležité počítat s tím, že po vydání první verze vaší aplikace nepřejdou všichni uživatelé ihned. Uživatelé se musí naučit vaši aplikaci používat a pochopit její přínosy. Tento proces může být zdlouhavý. Mám osobní zkušenost s mobilní aplikací Můj Up, která vznikla před více než 5 lety a byla původně jen okrajovým doplňkem webové aplikace. Na začátku mělo aplikaci pouze 10 % uživatelů, ostatní používali web. Zhruba před 3 lety se situace začala měnit a dnes je to naopak – přes 90 % uživatelů preferuje aplikaci před webem. Je to jedna z našich prvních mobile-first platforem, kterou jsme pro klienta vyvinuli. Dnes je akvizice mobilních uživatelů mnohem rychlejší, ale je důležité nezapomenout na aspekt edukace zákazníků. 📖


Slovo závěrem…

Možná někoho důvody inspirují a chtěl by se hned vrhnout do prvotřídní aplikace, ve které utopí spoustu peněz. Za mě to není dobrý nápad. Na začátku by měla proběhnout hrubá analýza, kde bude i předpokládaný výnos či racionální odůvodnění. Jak jsem již zmiňoval, budování aplikace je poměrně nákladná a náročná cesta, během které bude docházet k různým slepým cestám a přešlapům. Já osobně, když s klientem řeším potenciální aplikaci, chci slyšet nebo společně vymyslet důvod, co to přinese. Ať už v rámci příjmů, úspory času na straně klienta či vyšší spokojenosti uživatele.

Určitě je fajn se pozeptat různých známých, kteří něco takového již řešili, nebo se obrátit na agentury (ideálně na nás 😅 - konzultace rádi děláme plně zdarma v přátelském duchu), které se specializují na vývoj mobilních aplikací. I v případě, kdy se rozhodnete řešit mobilní aplikaci interně v rámci svého IT oddělení, mohou vás velmi dobře nasměrovat správnou cestou. Věřím, že to ušetří spoustu času a nákladů.

other posts

other posts

other posts

meet us at

Matee Devs s.r.o.

Thámova 137/16

186 00 Praha 8 - Karlín

IN: 08283435

VAT: CZ08283435

meet us at

Matee Devs s.r.o.

Thámova 137/16

186 00 Praha 8 - Karlín

IN: 08283435

VAT: CZ08283435

meet us at

Matee Devs s.r.o.

Thámova 137/16

186 00 Praha 8 - Karlín

IN: 08283435

VAT: CZ08283435